30.10.2013

Hola!

Matkamme kohti Gran Canariaa alkoi perjantaina 11.10  Helsingistä. Santeri oli matkan alussa hieman jännittynyt, sillä oli ekaa kertaa lentokoneessa. Jännitys katosi kuitenkin koneen noustessa ja lopulta kuuden tunnin lentomatka sujui leppoisasti. Las Palmasissa meidät otti iloisesti vastaan matkayhtiön opas ja mutkitteleva ja vauhdikas bussimatka pitkin kapeita vuoristoteitä kohti hotellia alkoi. Hotellimme sijaitsi Gran Canarian etäläosassa Playa Tauritossa, joka on pieni ja rauhallinen kylä Moganin ja Puerto Ricon välissä. Suuria ostospaikkoja Tauritossa ei ollut juuri lainkaan, mutta meille riitti hyvin ystävällisten espanjalaisten turistimyymälät ja supermarketit. Saimme viettää koko loman lähes 30 asteen helteessä, eikä sateita tarvinnut pelätä sillä Gran Canarian eteläosassa aurinkoisia päiviä on 350. Olimme kuulleet kehuja hotellista jo etukäteen, mutta kaikki neljä tähteä ylittivät odotuksemme. Hotelli oli suunnattu pareille, ja siksi täysin lapsivapaa. Hotellihuoneessamme oli koko seinän mittanen merinäköala ja iso parveke. Kaiken kruunasi suuri sänky ja kylpyamme.

Hotel Suite Princes

Näköala parvekkeelta

Hotellin hintaan sisältyi all inclusive, jonka tarjoamat ruoat ja juomat veivät todellakin kielen mennessään. Ruoka-aikatauluista ei tarvinnut pitää kiinni, sillä ruokaa oli tarjolla jatkuvasti. All inclusivella saimme nauttia kaikista tarjolla olevista herkuista, sekä kahden baarin antimista. Maistelimme monia uusia herkullisen näköisiä ruokia ja esimerkiksi sipulirengas osoittautuikin friteeratuksi mustekalaksi. Santeri söi matkan aikana epäilemättä 10l jäätelöä. Oma jälkiruokani koostui lähinnä hunaja -ja vesimelooneista, koska herkullinen
ruoka täytti mahan.

Ravintolassa oli neljän noutopöydän lisäksi piste, josta sai hakea vastapaistettua ruokaa.

Päivä ei loppunut auringonlaskuun, vaan hotellilla järjestettiin erilaista ilta-ohjelmaa joka ilta. Tarjolla oli mm. livemusiikkia ja huikeita tanssiesityksiä.

Matkayhtiö tarjosi runsaasti erilaisia retkiä, joille ilmoittautuminen ja kulku oli vaivatonta. Maanantaina lähdimme katamaraaniretkelle Puerto Ricosta. Retken tarkoituksena oli bongata delfiinejä niiden omassa elinympäristössään. Pistäydyimme satamasta avomerelle ja takasin ja reissu kesti kaksi tuntia. Puolivälissä matkaa menetimme jo lähes toivon nähdä delfiinejä, mutta meitä kuitenkin onnisti.

Tiistaiksi varasimme retken pinnan alle. Matka Moganiin kulki pitkin jyrkkiä vuortenrinteitä yhteisellä bussikuljetuksella. Matka kesti n.15minuuttia. Olimme matkalla suomalaisten rakentaman sukellusveneen kyytiin. Sukellusvene oli suunniteltu alunperin Suomen rannikolla tehtäville sukellusretkille, mutta samea ja saastunut merivetemme ei ollut läheskään yhtä otollinen sukelluskohde kuin kirkas ja lämmin välimeri. Sukellusveneestä näimme erilaisia kaloja ja laivojen hylkyjä. Ennen paluukuljetusta meillä oli aikaa tehdä ostoksia kauniissa Moganin satamakylässä. Sieltä löysimme paljon tuliasia.

Yellow Submarineen mahtui 44 matkustajaa, se oli noin 18m pitkä ja painoi 108,000kg

Rantakauppojen löytöjä

Lopulta koitti viimeinen lomapäivä 17.10 ja seuraavana aamuna alkaisi kotimatka. Päivän aikana ehti kuitenkin tapahtua vielä paljon ihania asioita. Olimme edellisenä iltana tutustuneet pieneen saksalaisjoukkoon, jonka kanssa istuimme allasbaarissa myöhäiseen yöhön saakka. Eräällä seurueen rouvista oli ollut syntymäpäivä ja kun kerroin, että minulla olisi syntymäpäivä seuraavana päivänä myös, kellon lyödessä 12 hän lahjoitti minulle saamastaan kukka kimpusta kauniin ruusun. Aamulla maatessamme aurinkotuoleissa sama rouva yllätti minut hiipimällä tuolini taakse ja kuiskaamalla korvaani iloisesti "Happy birhtday Kaisa". Lekottelimme päivän aurinkotuoleissa ja iltapäivän lopulla lähdimme hotellihuoneeseen  peseytymään ja valmistautumaan illalliselle. Hotellihuoneessa oli suurin koskaan näkemäni kukkapuska ja sen vieressä viinipullo kortilla varustettuna. Koko tämän komeuden ympärille oli aseteltu kynttilöitä. Pullo oli tarkoitettu kaksivuotispäivämme ja syntymäpäiväni kunniaksi.
Ihmettelin, kun Santeri käyttäytyi oudosti ja vetkutteli ennen syömään menemistä. Menimme hissillä edestakaisin kerroksien väliä, ihastelimme allasalueen maisemia  ja muuta. Santeri ohjasi minut allasbaaria kohti jonka edessä mieskaksikko soitti kitaraa. Seisoskelimme hetken aikaa ja Santeri otti taskustaan kortin, jolla pääsi hotellin tarjoamalle romanttiselle illalliselle, jossa oli pöytään tarjoilu ja hyvää ruokaa. Täydellinen loma ja täydelliset 18-vuotis synttärit!